Så gör du en bra reklamfolder

 

Det finns många sätt att bearbeta potentiella kunder. Ett av de allra bästa sätten är via reklamfolders. Men vad ska man egentligen tänka på vid framtagandet av en folder? Det tänkte vi berätta mer om i denna artikel!

 

Men först – vad är en reklamfolder?  

Namnet skvallrar ju såklart om en hel del i detta fall. Precis som det antyder är det en folder som innehåller reklam. En folder som lyfter fram ditt företag och marknadsför din produkt eller tjänst på önskat sätt.

Vad som kännetecknar en folder är att de oftast görs i ett mindre format och även består av flertalet sidor som kan vikas upp. På så sätt kan du få med mycket information på en liten yta.

Något som gör att reklamfolders dels lämpar sig utmärkt vid mässor och andra liknande sammanhang, men även vid klassiska reklamutskick.

 

Att tänka på vid framtagandet av en folder

Nu när du har bättre koll på vad en reklamfolder är, tänkte vi berätta mer om vad som är viktigt att tänka på vid framtagandet av en sådan.

 

1. Fundera på vad du vill förmedla  

Först och främst bör du fundera över vad du vill förmedla. Vill du lyfta fram en ny produkt eller tjänst, ett tillfälligt erbjudande eller öka varumärkeskännedomen?

Beroende på vad du vill förmedla bör du tänka på att placera detta så långt fram i foldern som möjligt. Vill du lyfta fram en ny produkt eller tjänst? Se då till att dessa syns på förstasidan!

Detsamma gäller om du har ett tillfälligt erbjudande eller vill arbeta varumärkesbyggande. Få fram ditt budskap tidigt och ge sedan mer djupgående information på de nästkommande sidorna.

 

2. Se till att det finns kontaktuppgifter

Att det ska finnas kontaktuppgifter är kanske uppenbart, men faktum är att många glömmer bort detta. Man fokuserar helt enkelt för mycket på att förmedla sitt budskap och tänker inte på att mottagaren måste ha någonstans att vända sig för att genomföra önskad åtgärd!

För många dyker det även upp fler frågor som man gärna vill ha svar på, samtidigt som de kan föredra att kontakta ditt företag på olika sätt. Se därför till att inkludera flertalet kontaktvägar såsom webbplats, telefonnummer, e-postadress samt hänvisningar till sociala medier.

 

3. Tänk på utformningen

Sist men inte minst är det viktigt att tänka på utformningen av din folder. Alla detaljer kommer att påverka hur mottagaren uppfattar din folder. Allt ifrån kulörer, typsnitt, layout, papperskvalitet och efterbearbetningar kommer att ha en avgörande roll!

Se därför till att noggrant överväga vilka val som lyfter fram ditt budskap på bästa sätt samt förmedlar den känsla som du önskar.

Vill du exempelvis ingjuta en känsla av elegans och exklusivitet, kan det vara nödvändigt att arbeta med ett tjockare papper och även efterbearbetning som foliering.

 

Ta hjälp av Allduplo 

Som du säkerligen märkt finns det mycket att tänka på när man ska ta fram en reklamfolder. Åtminstone en som blir bra. Om du önskar hjälp med detta, kan du med fördel vända dig till oss på Allduplo!

Med över 40 år i branschen kan vi garanterat hjälpa dig att skapa en förstklassig folder. Dessutom har vi möjlighet att hjälpa dig i den utsträckning som önskas, oavsett om du endast önskar hjälp med tryck eller också med idé, design och distribution.

Kontakta oss